måndag 23 november 2009

Rock n' Roll

Idol på Ollis, Nylandsturnén och helgens bravader kommer att behandlas i dagens heta blogginlägg. Londonfilmen är på gång, men måste kvalitetskontrolleras och till viss mån censureras innan publiceringen.

Idol på Olivers Inn. Onsdagen börjar med att jag och Eirik springer omkring på stan för att jaga peruker och mustascher. Efter att Janek lurat oss till Vasa teater så fann vi våra outfits vid FunToy. Vackert så. Vi mötte sedan upp med programledare Janne Grönroos (Hannes) och Krista Siegfrids (Åsa). Jag skulle föreställa hårdrockslegenden, bandymålvakten, gitarrvirtuosen, den mytomspunna DJn på Ollis, Sami "Zäppin" Salonen. Eirik var den skivaktuelle Fredrik Furu. Mustachen vältrimmad och hatten på sned. Klockrent! Juryn var redo!
Vi drack slottsvin och gick in i karaktär.

Väl på Ollis flöt allt på riktigt bra, förutom några oundvikliga bloopers. Jag påstod bland annat att Zäppin spelat gitarr i Hanson, när han i själva verket lirat i Nordman. Potatoe Potaaaatoe. Båda e ju svenska band, eller? :)
Publiken var vild, småtjejerna längst fram grät när "I remember you" framfördes. Vinnaren blev Nicolina Koskinen med låten awakening. Vi i Juryn framförde ett extranummer. Fredrik Furus - dagar och nätter. Ölen var gratis och god, så när jag vaknade upp 05.30 så kände jag mej som om någon kört en lyktstolpe genom mitt huvud.
Nylandsturnén. Tåget avgick 05.50. Biljetterna var slut i maskinen. Pengarna slut i plånboken. Jag föreslog att vi skulle lägga oss ner på perrongen och dö. Hannes vägrade. Han slängde upp mig på sina breda axlar och utstötte något som lät som ett krigsrop och släpade ombord både mig och Maki på tåget. Väl ombord började vi tigga pengar av våra stackars medresenärer.
Vi fick ihop till biljetterna och konduktören var nöjd och belåten. Inga platser med what the hell, man kan ju sova på golvet.
Helsingfors är en skitstad. Man måste betala 2.50 euro för att ens ta sig in till centrum. Ölen kostar 7 euro / stopet och det regnar. Alltid.
Vi hade en sjujäkla fest på hotellet iallafall. Hotellpersonalen drömmer väl ännu mardrömmar om oss. Linda svimmade och Makis bror har knappast höga tankar om oss pampeser hädanefter. Biobesöket på fredagen blev iallafall en succé. Paranormal activity. Hujedamej en sån skräckfilm.

Lördagen var inget att skriva hem om. En alltför lång förfest och en bedrövlig pub. Kvällens behållning var Hannes misslyckande i diverse spel.
På hemvägen till Vasa spelade vi kort. Hannes och Linda hade inte mycket att sätta emot här heller och Sonja och Jag avnjöt en promenadseger i "Tecken".

Jag tror mej ha slagit rekord i alkoholkonsumtion i lördags. Okristliga mängder berusningsdryck har förtärts och hangovern har inte riktigt släppt ännu. Dagen börjar med att jag cyklar till Jimmys för att se på fotboll. Ölen slank ner i rask takt och efter 3 matcher känner jag mig onykter. Till Jimmys förtjusning räddade mina pantpengar hans ekonomi i några veckor framöver. Jag laddar in en shot förrän jag beger mig till Belles födelsedagsfest. Jag stannar vid slottet för att ta mig något att dricka. Cykelturen hade gjort mig törstig igen. Slottsvinet blev min räddning (mitt fördärv) och relativt wasted beger jag mig till Belles där det serveras bål. I mängder.

Jag vaknar upp hemma i min säng och tänker. "Fan vad full jag var igår, varför var jag inte ute på krog?" Ett påtagligt antal vittnesmål gör dock gällande att jag verkligen hade varit ute på krog. Berusad som en getabock på muschrooms hade jag vinglat omkring på Ollis. Uschadå. Nåväl, det är ju bara lördag en dag i veckan..

3 kommentarer: