onsdag 15 juni 2011

Gratis är gott

Studentfester. En högtid för alla oss som lever med mottot; "Gratis är gott". Jag kommer nog att springa på studentfester i all evighet. Gratis skumpa, smörgåstårta och kanske även en cheese-cake. Problemet blir ju när man inte längre känner studenterna. "Morjens, ja känner din bror, fram me skumpan! Skål!"

På lördagen vaknar jag iallafall runt en 13-isch. Lite smått bakfull från gårdagens grillfest vid Taagis. Jimmy meddelar att han äter flingor med öl till frukost. Han skriver sluddrigt. Säkert berusad. Vi stämmer träff klockan 15 vid netti-puben. 2-euros öl. Ja, tack. Väl investerade pengar.
Jag knäpper en öl och ska ska förnöjt börja cykla iväg i det soliga sommarvädret. Lillebror har glömt cykeln vid skolan. Jag hotar med stryk och förstörelse. Han muttrar ohörbara svordomar och kilar iväg efter den, medans jag sätter mig ner och njuter av en kall pilsner.

Framme vid nettipuben sitter Kronholm och Jimmy och investerar pengar. Solen skiner och vi är de enda på plats. Jimmy ser glad ut. Jag tänder en cigarett och förklarar terassäsongen öppnad.
Vår chaufför Krissen anländer efter en stund och vi börjar avverka studentfester.


Jag hinner knappt öppna en ny öl förrän vi är framme. Jag vet inte hos vem.
Ställer mig strategiskt sist i kön. Man vill ju inte gratulera systern.
Vi blir bjudna på skumpa. När alla fått så tar alla sig en symbolisk klunk för att fira den nybakade studenten. Alla utom Jimmy. Han sveper glaset, lufsar iväg och muttrar halvhögt "finns int e na föödo jär?" Modern i huset ser förskräckt ut. Kanske int så strategiskt att skriva sitt riktiga namn i gästboken?



Efter att ha besökt alla ställen, minglat med kända och okända gäster och sett allmänt artiga ut så är det dags att "Böri taa på riktit" som de så fint heter i Bennäs. Via Jimmys nya lägenhet. Jag förväntar mig en sunkkig ungkarlslya och möts av höjden av orättvisa. Beviset på att det vare sig finns karma eller någon gud. Om karma, mot förmodan finns, så måste Jimmy ha varit Johannes Döparen i ett tidigare liv.
En möblerad etta, nyrenoverad, med ett massivt tv, stor som en fotbollsplan, på väggen. För typ 3 snickers i månaden.



Förargad cyklar jag iväg hem efter mer öl. Jag träffar Janne, Tommi och Ken vid torget, jag sätter mig ner och tar en paus-cigarett. Ingen brådska inte. Festen fortsätter vid Mats, som ställt till med grillfest. Jag är mätt som fan efter smörgåstårtan så jag dricker några öl istället för att sätta igång matsmätningen. Vi spelar Dogi. Mölsä är sämst.

Jag, Krissen, Jimmy, Kronholm och Linda drar vidare in till centrum till Krissens lägenhet. Vi dricker några flaskor kvalitetsvin. Jag vägrar först dricka det dyra vinet, eftersom allt smakar samma efter en viss berusningsgrad, men efter lite trugande så tackar jag ja. Man vill ju inte vara den som är den.


Melody är fullsmockat. Jag vinglar fram och tillbaka mellan bardiskarna. Jobbade Sunkken månne? Inget minne av saken. Min kusin är full som en padda, hon försöker få mej att bjuda på öl. Icke sa nicke.
Kvällen får ett abrupt slut när jag vomerar bakom O'learys hörn. Tack som fan, studentjävlar.

1 kommentar:

  1. "min kusin är full som en padda"???? va i helvete?? :D

    SvaraRadera