söndag 28 februari 2010

Filmscener

Slottet känns ganska tomt nu när Hannes är mitt i Stilla havet, Micke i Vörå och Nicke i World of Warcraft. De positiva aspekterna är att det går åt mindre toalettpapper, och mina natt-pizzor blir inte uppätna. Slottet lider dock av kylan och temperaturen ligger nog på en nivå som strider mot Genevekonventionen.

På tal om youghurt.. jag tänker ranka de tio, i min mening, bästa filmscenerna. Håll till godo.


10.
Eurotrip. Den perversa Italienaren på tåget. Skrattar så att jag gråter varje gång.
Buongiorno!

9.
Terminator 2 judgment day. Arnold kör motorcykel och skjuter shotgun samtidigt. Bilden säger allt.

8.
Lobby-scenen i Matrix Reloaded. Slow motion. Patronhylsorna flyger all världens väg. Hjälten hjular och gör kullerbyttor samtidigt som hans båda uzis trummar på. Det snackas om fotbollsporr och öron-orgasmer. Detta är action-porr.

7.
Slutscenen i Se7en. David Mills ( Brad Pitt ) inser vad som ligger i låddan. Morgan försöker få honom att tänka happy thoughts. Han misslyckas. Underbart hemskt.

6.
Reservoir Dogs. Mr Pink tror inte på att ge dricks. Hela öppningsscenen är en klassiker, men jag valde ut denna!


5.
Öppningsscenen i Saving Private Ryan. Landstigningen i Nordmandie. Maskingevär, kanoner och inälvor. Skakiga kameror. Ingen musik. Tom Hanks yrar omkring och undrar vad fan som händer. Efter scenen pustar man ut och är beredd att ge filmen 5 getingar av 5 möjliga på direkten.

4.
Slutscenen i The Shawshank Redemption när Red och Andy möts i Zihuatanejo. Vackert. Ett perfekt slut på en perfekt film.

3.
"The Italian-scene" i Inglorious Basterds. En Tarantino-dialog när den är som bäst. Christoph Walz måste få en Oscar för sin rollprestation. Allt annat vore en smärre skandal.

2.
Juules Winfield och Vincent Vega städar bilen i Pulp Fiction. Underbar dialog och perfekta skådespelsprestationer. I love it!

1.
Vinnaren är självklart "Green smoke- scenen" från The Rock. Episk musik, blandat med lite slow motion does the trick. Underbar!



8 kommentarer:

  1. Introt till Lord of War är ganska så grymt också =)

    SvaraRadera
  2. du har ju glömt titanic!!

    SvaraRadera
  3. Crap, va svårt! Synd att int du had filmklipp av varje scen, har lite svårt att minnas dem.
    3 stycken som det var väldigt svårt att välja mellan :)

    SvaraRadera
  4. En bubblare skulle kunna vara falukorvs scenen i Fäbodajäntan,en klassiker enligt mig.

    /Vanja

    SvaraRadera
  5. Danda. Så sant, så sant!

    SvaraRadera
  6. Lägger upp ett par scener som i alla fall präglar mitt minnet från tiden då man såg filmer från kassett uppe på loftet i föräldrahemmet.

    Mel Gibson i "The Patriot":
    http://www.youtube.com/watch?v=XbtA0TIyoI8
    -> spola fram till 4.32 innan Mel goes wild with the tomahawk!

    Mel Gibson i "Bravheart" (tänkte inte ens på att det var Mel i båda två först):
    http://www.youtube.com/watch?v=RDF7QogcFmU
    -> helt fantastiskt!

    Men sedan drar jag fram det romantiska ässet ur min ärm. Den erotiska scenen i början av filmen mellan Peter Franzén och Irina Björklund i "Rukajärven tie". Tydligen är klippet borttaget från youtube, anyway, DET om något borde visas under hälsoläralektionerna i grundskolorna! That's sex!

    Bort från allvaret. Old School, bästa komedin genom tiderna:
    http://www.youtube.com/watch?v=8xYRECth7Vo

    Over and out.

    SvaraRadera
  7. Martin du ha nog hitta några riktiga guldkorn! Bravehart va på vippen att make it till min lista också! :)

    SvaraRadera
  8. Måste understöda Martins förslag från "Braveheart". "They can take our lives, but they can never take our freedom!". Epic.

    SvaraRadera