söndag 7 mars 2010

Kenneth-galan

Os hit och Os dit. Nu är det dags för Oscarsgalan! Årets höjdpunkt för filmfantasterna. Jag blir också väldigt filmintresserad när det nalkas Oscarsstatyetter. Precis som alla plötsligt blir ruskigt intresserade av Amerikansk Fotboll när Super Bowl går av stapeln. Värsta exemplet är ändå när tjejer sitter i OS-soffan och ropar åt de Finländska ishockeyspelarna att passa bättre. När man glor lite snett på damerna så fräser dom till och påpekar att de minsann har följt med ishockey i alla tider. Hujedamej. Hålls i köket.

Nåväl. Oscar 2010. Oscarsstatyetten har fått sitt namn av att den tydligen liknade någons "morbor Oscar". Tänk om den hade blivit uppkallad efter min morbror. Då hade vi suttit uppe å glott på Kenneth-galan. Hemska tanke.

Förhandssnacket handlar om Filmerna Avatar och The Hurt Locker som båda har 9 nomineringar var. Grejen är att regissörerna till filmerna har varit gifta med varandra. Vill ni höra ett expertutlåtande så tror jag att Avatar drar hem fler statyer, dock inte för bästa film där Inglorious Basterds borde dra det längsta strået. Hur en film som District 9 ens är nominerad övergår mitt förstånd.

Som jag tidigare påpekat så är statyn för bästa manliga biroll reserverad åt Christoph Walz.
Vinner han inte kommer jag att bojkotta allt som har med film att göra i 2 månader.

Sandra Bullock borde också få en staty för bästa kvinnliga huvudroll i The Blind Side. Nu är jag kanske aningen partisk då hon är så förbannat snygg, but still. Filmen är även nominerad för bästa film. Rekommenderas.

Galan startar 00.55 finsk tid på nelonen. Med de första timmarna är vigda åt att glo på galaklänningar (läs. urringningar). Utdelningarna startar ca 03.00 (?).

För de som inte har nelonen går det bra att streama på http://www.livestream.com/

5 kommentarer:

  1. "När man glor lite snett på damerna så fräser dom till och påpekar att de minsann har följt med ishockey i alla tider."
    förvänta dej en sån jääävla balja me stryk efter dedä ;)

    SvaraRadera
  2. Pirates

    Jag sager bara en sak: Nominerad till 18 Porroscars.
    Denna film var fram tills den slapptes den mest pakostade porrfilm genom tiderna.
    Med en handling som den basta piratfilm samtidigt som den innehaller allt du kan onska dig av erotisk film.
    Du far allt helt enkelt...

    SvaraRadera
  3. Enligt mig skulle District 9 bra kunna plocka hem bästa film (kommer dock inte att hända). Filmen är ett bevis på att man inte behöver en budget på 1 quaziljon dollar för att göra en episkt sci-fi film. Manuset är bland det mest originella iår (förutom Basterds). UFOn som good guys? Vi bad guy? Genialiskt.

    A Serious Man är med är bara fel, okay jag förstår att det är Coen Brothers som gjort den men allting dom rör i blir inte till guld...

    Avatar är ju Pocahontas med Smurfar men den lyckas med att vara storslagen i äkta Cameron-anda.

    The Hurt Locker kommer plocka hem årets film, no doubt! Och den förtjänar det också, äntligen en nominerad krigsfilm som inte alls handlar om kriget.

    The Blind Side är ju endast rasistisk. True story elr inte.

    Skandal om inte Waltz tar hem för bästa manliga biroll! Får hoppas vår Quentin får ta hem en för Original Screenplay.

    (jag vet att jag är kass på att stava)

    mvh.
    Anonym

    SvaraRadera
  4. Joel, dendär kommentaren om kvinnor och ishockey kan du stopp opp i anus. :)

    SvaraRadera