torsdag 18 mars 2010

Båtjäveln

Viking Line - Isabella. Är man från Finland så finns det fyra alternativ varför man åker med båtjäveln.
a) Man vill köpa billig sprit.
b) Man vill köpa billig tobak
c) Man vill köpa snus
d) Man vill supa sig odrägligt full och dansa tango till Teppo & Paavo.

Är man från Sverige så åker man för att ta sig hem från Finland.

I vårt fall handlade det om fribiljetter. Har man fribiljetter så använder man dom. Simple as.

Nåväl. Jag startar med bilen från the beautiful city of Jakobstad bakfull som fan efter gårdagens bastukväll med fotbollslaget. I vasa plockar jag upp några sömndruckna banditer. Hannes tar god tid på sig som vanligt. Karv har fixat cd-skivor och stämningen är hög i bilen. Vi pausar och köper öl. Maki stoltserar med sitt Hesburger© silver card. Han får tydligen en kaffe på köpet om han beställer femton hamburgermenyer.

Väl framme i åbo drar vi iväg till en pub för att se Unitedmatchen. Pilsnern rinner ner i god takt och Maki upptäcker att stället har erbjudande på whiskey-cola. Maki är svag för erbjudanden. Och Whiskey-cola.
Smedin dyker upp och undrar varför det sitter 5 väluppfostrade akademiker på en sunkig pub i Åbo och super på en söndag klockan 3.

United tar hem en enkel seger och stämningen blir bara bättre och bättre. Vi beslutar oss för att gå tillbaka till bilen för att lyssna på musik och vänta på en nykter chaufför.
Linda är sur som en citron när hon tvingas köra 4 andra högt sjungande fyllon till båten.

Efter mycket om och men kommer vi så ombord på båten. Några mer berusade än andra. Det vankas buffet. Med öppen bar. Smaka på de orden. Öppen bar. Jag hade aldrig varit på öppen bar förut. Maten var utsökt god och ölen likaså. Vi sjöng snapsvisor och gav knappast våra medtrafikanter någon vidare matro.
Vi satt och proppade i oss mat och dryck i närmare 3 timmar innan personalen ansåg att enough is enough och jagade ut oss.

Nästa stopp var taxfreen. Lådvin, sprit och öl inhandlades i generösa mängder. Festen fortsatte i hytten. Maki försökte sätta kondomer över brandvarnaren för att kunna röka. Den sprack. En plastpåse fick duga.
Personalen klagade några gånger på vår ljudnivå och undrade om det var vi som rökte? Karv ljög så att näsan växte.

7.50€ för en vitryss. Jo ja tackar. Hannes försökte lära pensionärerna att dansa, med varierande framgång. Dj:n stod inte ut med oss så han lag på en playlista och försvann. Baren stängde. Vi dansade vidare.
Dags för efterfest. Vi blev utjagade ur våra hytter av en uppretad personal. Festen fortsatte i en avlägsen korridor. Vi fick sällskap av några svenska studeranden. Vi hade VM i snapsvisor. Vi förlorade stort. Alla våra sånger tycks komma från Köttbulle-land. Nicke och Linda lekte Titanic.

Några städerskor kom och klagade på oss och försökte knycka mitt lådvin. Över min döda kropp. Vi drog vidare till ett rökrum. Nu var det bara de allra modigaste och tuffaste festarna kvar. Troligtvis var rökrummet ljudisolerat. Jag hoppas i alla fall det.

Tax freen öppnade klockan 07.00. Fyra öl-backar för 58 euro? Taget! Jag betalade med två-euron. Kassörskan såg måttligt imponerad ut när jag förklarade ingående hur jag hade vunnit på spelautomaten.

Jag vaknar upp. Huvudvärk. Torr som Kalahariöknen i käften. Karv tycks dirigera trafiken i sömnen. Jag väcker honom. Han somnar om. Morgonmålet klockan 14.30 består av en köttbulletallrik för 16 euro. Gratis kryssning? Jotack.

Hannes har försovit sig från snusköpandet och bestämmer att vi ska trösta oss med att bada bubbelpool. Vi smugglar med alkoholen och efter några öl känner man sig som människa igen. Kassatanten kommer och tar vår dricka. Maki försöker desperat hindra henne. Hon är för stark. Vi beslöt att det var lika bra att stiga upp. Vi bönade och bad om att få tillbaka vår alkohol, och med lite charm gav hon med sig. That bitch.

Maki börjar i det här skedet bli oroväckande full. Oskar bär honom av båten.Jag har stora problem att få konkat mitt öl. Maddi hjälper inte till. Hon skyller på sin arm. Linda är tvungen att köra hem också. Det rådde nämligen brist på nyktra chaufförer.

Nu börjar Pampa-veckan närma sig med stormsteg. Lita på att mitt båtöl kommer att komma väl till användning.

I'll drrrink to that!


3 kommentarer:

  1. hahahaha. återigen sjukt underhållande.

    SvaraRadera
  2. Fick du ligga med nån finska i 40 årsåldern?

    SvaraRadera
  3. Haha, köttmarknaden hade nog passerat "bäst före datum" :)

    SvaraRadera