torsdag 29 oktober 2009

Pink Lady

Hemma i sweet ol' Jakobstad. Sover i en högsäng med lillebror. Flashbacks. Klaustrofobi. Tristess. Interaktionen med andra människor har varit minimal. Närmast jag har kommit är väl när jag haft hetsiga diskussioner med "Fru Klöver" på pidro-online. Kvinnor och kortspel. Big nono.

Hur har jag då hamnat här mitt i mörkaste senhösten? Är på en treveckors praktik på ett lokalt lågstadium. Jag skulle förstås ha en hel massa roliga historier därifrån, men jag är professionell och hänvisar till min tystnadsplikt. Jodå, för att upprätthålla en god självkänsla borde man ha en positiv livssyn och prioritera yrkesstoltheten.

Hannes, Belle, Emme och Råddvals följde med på roadtrippen som skulle ta mig ifrån Vasas alla frestelser till Jeppis. Vissa ville t.o.m. gå så långt att de kallar min tid här i Jakobstad för rehab. Like I was in need of that?

Anyhow, jag fick guida runt dom i Jakobstad och dom såg mäkta imponerade ut.
Jakobstad har trots allt en hel del att erbjuda för den öppensinnade turisten. Här kommer en lista på sevärdheter vi besökte:

1. Strengbergs Klocka - Finlands största.
2. Gamla hamns hopptorn - 10 (!) meter högt
3. Korv Görans - Finlands första kebabkiosk.

I synnerhet ekenäsborna, vars egna sevärdheter sträcker sig till Frasses grillkiosk och en jävla militärgarnision, var alldeles till sig över alla turistmål som Jakobstad kunde stoltsera med.
Avslutningsvis bjöd pappa på plättar och jag kunde skönja begynnelser till tårar i ögonvråna på flickorna när vi skiljdes åt.

En vecka höll jag mig nykter. När jag började drömma mardrömmar om Wayne Rooney som spelade pidro beslöt jag att jag måste återvända till människobyn för en dag iallafall.
Hoppade i bilen. Rusk-väder. Sommarringar. "Breaking the law" på högsta volym när jag pressar fram på munsalavägen i 110km/h med min golf 1.4 och känner mig bad (80 var den nya begränsningen).
Stannade i Oravais för att köpa öl. Funderade på att knäppa en framför ratten. Jag vågade inte. Kände mig inte bad längre.
Kom fram till Vasa. Stack direkt till Makis för att börja förfesta. Folket låg utslagna på både sängar, soffor och golv.
"Hård kväll igår?" Makis utseende besvarade min tysta fråga. Han såg ut som en luffare.
Pojkarna hade tydligen spenderat fredagen på den anrika strip-klubben "Pink Lady". Rasmus hade fortfarande dregelfläckar på tröjan.
Jag hinkade i mig ölen i rask takt för att komma ikapp. Maki gjorde en perfekt imitation av hur rike Jerry skulle ha uppträtt på strip-klubben. Jag skrattar fortfarande.

Vi begav oss till Ollis. Maki slapp tydligen inte in. Han var portad. Ratti var DJ. Gott så.
Belle och Råddvals försökte spela hard ball med mig. Men I know that game. Jag vet att dom var superglada att se mig. Jag träffade på Smedin #60 (vote vote!) och Lucke & Lucke. Lucke fyllde år. Han var i såsen. Rejält i såsen. Jag hjälpte honom på traven genom att bjuda på en födelsedagsdrink. Skadeglädjen kan skönjas i bilden här under.

Hannes köpte in brickor fyllda med öl. Vi tackade och tog emot. Belle kunde inte längre dölja sina känslor över att jag var tillbaka in Paradise City, så hon grät av lycka. Dj Snårrin spillde öl på folket på dansgolvet. Han skapade väl feelis på sitt sätt.
Vaknade upp, med ett bankande huvud, av att någon slickar på mej. Jag svär när jag upptäcker att Hin Håle herself ligger och glor på mig. Jag måttar en spark, men missar oturligt nog.

En vecka kvar av praktiken. Sen bär det av till LONDON BABY!!
It's gonna be awesome!

8 kommentarer:

  1. mäkta imponerade av jeppis??? Jo ja tackar jag...

    SvaraRadera
  2. Sluta skymfa Eknäs! Vi har faktist Prisses, Harrolds, Ettan o en simhall! Sådesså.

    SvaraRadera
  3. Visst har ni det, visst har ni det. Men det smäller ju inte lika högt som Finlands största klocka precis.. :)

    SvaraRadera
  4. Hu gick e annos mot Liverpool? ;)

    SvaraRadera
  5. vilken lucke va e som fylld ande kvällin? ande från solf elo ande från sååndom?

    SvaraRadera
  6. Verkar som du sku ha gått på diet då du va i drakan eftersom du pratar om "frasses"..nån grillkiosk för veganer eller e de prisses du syftar på?? sen har vi också trafikljus, i simhallen rutschbana dock!! Men du fick garnisonen rätt ivf, du e godkänd turist i nyland:)

    SvaraRadera