tisdag 8 december 2009

Freedom!

Tentläsning? Nej, usch nej. Det finns så mycket annat spännande och kreativt man kan hitta på. Som att dregla vid Ollis bardisk t.ex.
Jag är inne på min nionde, NIONDE, måltid som innehåller korv nu. Vissa tror att jag snart förvandlas till en stor bratwurst. Pyttsan! Korv är nyttigt, gott, estetiskt tilltalande, men framförallt billigt. Till maten kan man med gott samvete ta sig en öl, för öl och korv är som mjölk och honung, som Hans och Greta, som Ying och Yang.
Helgens strapatser då? Fredagen var en vild öl-konsumeringsdag som kulminerade med streakande runt vasa torg för den nätta, insamlade, summan av 16 €. Taget!

Storyn bakom? Hannes, jag och några andra kufiska typer satt vid ett bord och jag påpekade att Hannes inte kunde sänka en öl på under 5 sec. Han sänkte den på 3. Aningen imponerad lovade jag att bjuda honom på en till öl om han sänkte nästa under 5 sec. Det tog runt 2 sekunder. Jag muttrade något om att han iallafall inte var man nog att sänka en till. Vips så var den nere i hans mage.
Förgrymmad över vadslagningsförlusterna påpekade jag att jag minsann skulle springa naken runt torget för 20 euro. Vem är imponerad av ölhävning, liksom?
Priset prutades ner till 4 euro per åskådare. 4 modiga betalade för att få se Juules the almighty springa runt torget lika naken som dagen han föddes. Okej, skorna behölls på.

Temperaturen var runt nollstrecket. Nordliga vindar drog in över Vasa torg. Jag mätte ut rutten. Det såg kallt ut. Min pung skrynklade ihop sig som en igelgott under attack när jag spurtade iväg. Publiken hurrade. Några andra hade kommit för att bevittna spektaklet utan att betala. Fuckers. Would you steal a car?

Jag mötte på glada hurrop och highfives på vägen. En gammal dam som tog sin kvällspromenad med rollatorn såg förskräckt ut. Jag hälsade glatt i farten. Då såg jag Farbror Polis som patrullerade. Jag hoppade i skydd bakom en husvagn. Jag var dömd. Fienden skulle ta mig. Jag tänkte tillbaka på de fallna hjältarna som kämpat för vårt land och kände en stark tillhörighet. Idag var det Finlands nationaldag. Jag uppbådade mina sista krafter i den bistra kylan och spurtade iväg. Symboliskt nog rundade jag frihetsstatyn, ropade "FREEDOM" och kastade mig in i vår varma trappuppgång. 16 euro rikare. Easy Money!
Lördag. Dags för Unitedmatch. Ölen är på kylning, och gårdagens streakning bortglömd / förträngd. Vinst med 0-4 och glad i hågen begav vi oss till Sonjas inflyttningsfest. Vi spelar ölspel. Jenkki och Nina "vinner". Sedan bär det av till Ollis för en Guinness med Masa och Ratti. Gott som fan! Ett tu tre så befinner jag mig på Hankes lönnkrog Cella. I fucking hate that place. Någon tjej spyr galla över mig. Oförtjänt? Javisst. Who cares? Jag drar vidare till Fone. Betalar 7 euro. Ingen stämning alls. Vinner 16 euro på Black Jack. Easy Money!
Kvällen avslutas på Ollis där Dj Zäppin briljerar med hårdrocksklassiker. Hannes brottar ner Nylle, sjunger lovsånger om Torres och uppför sig allmänt berusat. Dagens ungdom..

1 kommentar:

  1. Ingen tror pa streakandet om det int finns bildbevis, tasolappi! ;)

    SvaraRadera