torsdag 17 december 2009

Ölprovning

Öl. Den ädla, eleganta, smakfulla och politiskt korrekta brygden har vi testat i slottet. 6 olika finska ölsorter. 6 rutinerade ölkonsumenter. Snapsglas, spottkoppar och tilltugg. Förutsättningarna var de bästa. Smaklökarna var alerta och redo att bli testade. Vissa deltagare hade skippat både frukost och tandborstning för att undvika diverse störningsmoment i smakupplevelsen.


Förste deltagaren ut var Conny. Jag hade handplockat tävlingsmänniskor som var uttalade ölvänner och Conny var ett självklart val. Conny, som tidigare i höst blev korad till Mr. Replotson 2009, såg väldigt självsäker ut när han traskade in i ölprovningsrummet, men testet är svårare än vad det ser ut.


Conny använde sig av alla sinnen. Syn, lukt, smak och till och med hörsel. Resultatet blev imponerande 2/6 rätt.
Näste man till rakning var Hannes, mer känd för sin imponerande ölhävningsförmåga (2 stop på 7,64 sec) än sina smaklökar. Han tog god tid på sig och spekulerade hit och dit om konsistens, kolsyrehalter och diverse smaknyanser. Han lyckades få 1/6.

Micke tillhörde förhandsfavoriterna, eftersom han jobbar som bartender. Han är en finsmakare i alla avseenden. Man finner honom inte sällan i köket, där han tillreder olika exotiska rätter. Ostbricka och tillhörande (dyrt) vin är ingen ovanlighet heller. Detta till trots så erkände han motvilligt att han chansat på de flesta ölen. Resultatet: 2/6 rätt. Han bad mig att skriva att han fortfarande är singel.

Niklas var taggad till tusen, och använde vattenkannan flitigt mellan ölen för att "nollställa sig". En bra taktik! Han kom även på den briljanta idén att jämföra olika färgnyanser med varandra. 1/6 rätt. Han påstod dock att han i misstag måste ha bytt plats på ett par öl.

Linkken hade gjort detta test förut och var därmed rutinerad. Han visste att det krävs maximal koncentration och en god portion tur. Hans bästa ölminne var Guinness i England. Jag kan inte annat än hålla med. 1/6 lyckades han pricka.

Så var det dags för förhandsfavoriten Juules. Jag hade laddat hela dagens med situps och olika käk-övningar. Jag urskiljde omgånde de "svaga" ölen Olvi och Lapin. Dessvärre kunde jag inte sätta fingret på vilken som var vilken. Jag hade inga problem att skönja den starka frukt- och rök-karaktären som utmärker Karhu. Värre var det med Karjala, Koff och Sandels. Mitt resultat (1/6) återspeglar inte riktigt min insats, så jag är lite besviken.

Vad lär vi oss av detta test? Karhu är den den enda ölen som sticker ut, med sin starka, fruktiga prägel. Annars är skillnaden mellan finskt öl minimal. Köp alltid det billigaste butiken har att erbjuda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar