fredag 4 december 2009

Glöggrundan!

Hannes hade ordnat buss med tillhörande busschaufför ner till åbo för lite partajande. Ett respektabelt antal deltagar stod och gäspade utanför academill klockan 9 på morgonen. Mitt morgonmål bestod av en gurka och öl. Beer, the cornerstone of any nutritious breakfast.
Bussen saknade toalett, så resan till åbo tog aningen längre än beräknat. Allsången kom igång ca halvvägs till åbo. Cederberg tog ton. Senast jag hörde någon sjunga så falskt var i lågstadiet när jag hörde Linkken sjunga sångprov.
När vi kom fram till åbo hade vi med oss alla deltagarna plus en big ass roskis och en reklamskylt. Tjuvarna nämns inte vid namn.
Jag, Ratti, Emme, Masa och Nicke stack iväg för att söka upp en pub för att ta oss en öl. Vi träffade på en 100-årig dam på Hunters Inn. Hon rökte. Mycket. Hon försökte flörta med mig. Jag blev glad.
Efter några öl drog jag iväg över bron för att orientera mig fram till Taagis place. Stannade på vägen för att köpa mer öl. Vi Taagis nalkades det fifa, bastu, idol och öl. Teeda och Hellund joinade. Kul att se gamla hjältar igen. Jag lirade byxorna av pojkarna i Fifa. De har tydligen legat på latsidan i Åbo. Skärpning! Nu var det dags för glöggrundan. Vid det här laget var jag rätt så i såsen. Jag yrade runt och träffade på nya och gamla bekantskaper. Drack stark glögg och jesus-glögg. Åt korv med bröd och klottade ner statsvetarnas ( ? ) bord. Försökte mucka gräl med kemisterna för att de försökte ta 3 euro i betalt för en glögg. Fick senare höra att de hade läkarsprit i glöggen. SÅ jävla dyrt kan det väl ändå inte vara.

Dags för nattmat. Hannes och Rasmus stod bredvid korvkiosken för att överfalla någon stackare och knycka dennes mat. Det lyckade sådär. Rasmus fick på trynet och gick skamsen iväg. Hannes gjorde sitt bästa med nästa kille. Han sprang fram till killen, försökte knycka grillpannan ur tassarna på honom. Lyckades inte. De stod och stirrade på varandra en stund. "MITÄ VITTUA!?" Hannes sprang. Som fan. Killen sprang efter. "MÄ SOITAN POLIISILLE!" Hannes sprang ännu snabbare. Fick upp en lucka och slängde sig in i en buske. Killen gav upp och gick, ganska belåten med sig själv, hem för att avnjuta en välförtjänt -och betald- grillpanna.

Jag, Rasmus, Masa och Sonja skulle crasha hos tre snygga blondiner med stora hinkar. När vi kom fram kände jag mig lurad. Jag och Masa tog plats på soffan. Ratti sov med en hund i världens minsta säng. Undrar om han made a move?

Jag vaknar av att Masa pruttar. Krapulan börjar smyga sig på. Vi gör det enda rätta och tar oss en pizza och köper mer öl. Efter några öl känner jag mig strax piggare. Bussen står nystädad, utan reklamskyltar och roskisar, på torget och vi hoppar in. Hälften av deltagarna har inte orkat upp för hemresan. Det är bara de hårdaste och modigaste kvar. Det bådar gott inför bussresan hem. Allsången tar fart omgånde. Masa dricker som en svamp. Jag drar igång en kuk-tävling. Ilkka, 49, från Joensuu blir ohjälpligt sist. Bussen stannar utanför Ollis klockan 11. Jag sticker upp till slottet för att dricka lite slottsvin. Klockan 2 blev det tydligen Ollis för min del. Vackert så.

2 kommentarer:

  1. Vafan.? Va ju jag som regera i Fifa. Du fick ju storstryk.! ;)

    SvaraRadera
  2. Glöggen ha tydligen gett dej minnesförlust ;)

    SvaraRadera