måndag 22 juni 2009

Kauhee Kankkunen

Krapulan har släppt. Såg en bra film på bio nyss. The Hangover. Eller som den så passande på finska heter: Kauhea Kankkunen.

Midsommarn firades vid systrarna Sundströms villa i Kronoby skärgård. Vackert väder, trevligt sällskap och satans mycket mygg.

Torsdag. Jag hade laddat upp inför en heldag på villan. Kimble, kubb och beachvolley. Matti förstör allting. Han vill se fotboll. Matchen slutar 9. Bitter som en förstoppad bögporrstjärna sätter jag mig på soffan, sätter på säsong 4 av Friends och knäpper några öl. Tjälkko meddelar att han har ställt till med kisastudio vid hans lägenhet. Nåväl, jag kilar över till casa de Käldman i hopp om att han köpt ett större teve. Nejdå. Han har kvar sin 14-tummare. Tveksamt om denna manick kvalificierar som en tv. Vi trängs som japaner på tunnelbanan och Finland får som vanligt pisk. 2-0.

Efter matchen anländer Emil och Masa med sin skåpbil. Masa har designat en skylt baktill som det står "Bang Buss" på. Hysteriskt roligt. Bangbussen är fullpackad med madrasser och kondomer, men jag lyckas iallafall kila in min kylväska och mina öl.
Väl framme vid villan så börjar vi konsumera öl, bada bastu och äta korv. Folket anländer vartefter. Resten av kvällen förlöpte ganska lugnt. Någon däckade i en buske, medan någon annan tappade sina kalsonger ute på sjön. Bilder fås mot ersättning.
Vi var ett fåtal tappra som satt uppe och diskuterade fotboll och snackade skit ännu klockan 8 på morgonen. Vi belönades med en brasa av episka mått - innomhus. Mats var arkitekten. Lågorna stod ut genom skorstenen och myggorna föll döda till golvet. Skulle nån ha pruttat, skulle vi ha blivit innebrända. Belive you me.

Fredag morgon. En förjävligt hurtig syster Sundström ropar att brunchen är serverad. Vet inte vilken av dom det var. Fortfarande full. Hoppar ut med sovsäcken till mat-tältet. Beklagar mig över en hemsk huvudvärk, och knäpper en öl.




Min nybrända cd-skiva går inte hem, trots att den innehöll odödliga klassiker som "Gräver guld i USA" och "Circle of life" ( och då menar jag inte den fruktiga(fr. eng. fruity) verisionen med Elton John). Inte för att jag har något emot homosexuella, för mig är det helt ok att spela för det andra laget, men just "Circle of Life" är nog bäst i Film-verisionen.

Anywhy. Jag blir nakiterad av Sandra att hugga ved. Nu skall jag redogöra för hur listig och klipsk jag är.
Som jag ser det finns det två sätt att hantera denna prekära situation:
1
. Jag hugger snällt veden, får blåsor på händerna och spiller dyr öldrickningstid.
2. Jag låtsas lära tjejen att hugga ved, ger henne några självklara tips som "Hugg dig inte i foten" och "Det är inte kraften som är de viktigaste, utan precisionen". Kvinnan blir nöjd i tron om att hon lärt sig något vettigt, och jag får i lugn och ro dricka pilsner.




Dagen fortsätter med beachvolley, skitsnack i bastun och grillning. Matdags så.
Karv har ställt till en riktig sitz med tillhörande sånghäften, och flickorna har gjort mat.
Spritflaskorna står utradade och snapsvisorna avlöser varandra. För att fortsätta historien måste jag ta hjälp av bilder och andras berättelser, för själv har jag bara vaga minnesbilder av sprutgräddslekar, och ölhävning. Jag vaknar någongång mitt i natten av att jag mår som ett ägg. Jag stopplar över några fallna hjältar på vardagsrumsgolvet och beger mig ut i naturen för att baka pizza. Pizzan blev till nån form av youghurt. Ingen vacker syn. Mina läten skrämde säkert bort de flesta smådjur i skogen också.




Lördag
. Återigen en Sundström som väcker en. Sadister. Mitt huvud protesterar. Ögonen hänger inte riktigt med i svängarna och tungan smakar bark. Torr bark.
Spenderar en halvtimme med att ösa ur båtjäveln. Vattnet minskar inte. Fanskapet läcker. Någon hjälte har tydligen tagit en romantisk nattur och kört på en sten.







Nåja. Helgens facit blev: 0 drunknade personer. -40 öl, en satans massa myggbett och en Kauhee Kankkunen.

3 kommentarer:

  1. du skriver bra du joel, hemskt underhållande att läsa!

    SvaraRadera
  2. Fick ni nån användning av kondomerna ;)?

    SvaraRadera