söndag 26 juli 2009

Ruku-gubbi!

Öl. Öl, öl och öl. Ett enda supande. Jakobsdagar - stadsfestival. Stadsfestival my ass. En stor jävla fyllefest är vad det är. Jag hade biljetter till Sonisphere festival i björneborg. Metallica och Linkin Park. Men pga ekonomiska problem får ni nu nöja er med en recension av Jakobsdagar istället. Som alla vet så börjar jakobs dagar på onsdag, men jag tjyvstartade med en pilsner på terassen redan på tisdag. Man vill ju inte ligga på latsidan.

Onsdagen
börjar med att Ruben plingar på dörren. Vi spelar lite counter-strike. Här kunde jag ju lätt ha ljugit ihop någon historia om att vi bröt arm och gjorde massa andra manliga saker, men min blogg är fruktansvärt ärlig, självutlämnande och pålitlig. Sanningen über alles!
Efter counterstrike-spelandet beger vi oss till butiken för att handla alkohol. Jag unnar mig en tolva kvalitetsöl och en fin flaska vitt. Flaskan är exklusiv och dyr, 5,49€. Inget knusslande här inte. Ruben ska hämta sin flickvän från jobbet så jag har lite alone-time att spendera. Jag häller upp en tranbärslikör som jag hittade i min fars strumplåda. Det smakade orangutang. Jag försöker blanda ut skiten med mehukatti och citron-koncentrat. Blev halv-lyckat. Det är öppna dörrar hos Jimmys hela veckan. Han har handlat sprit för en halv pluton. Dags för öl-spel. Ingen kan reglerna. Jag har revansch att utkräva på flickorna för senast. Jag lyckas inte. Vi lurar i Moa en hel del dricka, men hon lyckas ändå stå på benen. Festen fortsätter i vanlig ordning med guitar-hero. Jag briljerar. Jimmy springer omkring och knuffar omkull folk med en medicin-boll. Sebbe drittar på ändan och får drinken över sig. Han ser måttligt road ut. Jag lär ut mina Michael Jackson-moves åt några tjejer. Dom är mäkta imponerade! Jag vaknar morgonen efter av att Jimmy spoonar mig. How the fuck did that happen?


Torsdagen blev en mellandag. Krapulan eller "ruku-gubbi"*(som Linkken kallar honom) hade ett fast grepp om mig hela dagen. Mot kvällen släpper han lite på greppet så jag tar mig några kalla på uteserveringen tillsammans med några kompisar från Vasa. Jag snyltar lite på deras grillmat och beger mig sedan hemåt. Linkken ringer. Han lovar att bjuda på öl. Jag svänger om och vi dricker öl i en park. Riktigt mysigt.

*"Ruku-gubbi" blir, direkt översatt, "Dåliga gubben" på svenska.

Fredag. Linkken ringer och väcker mig och berättar att vi har Katusähly( street-bandy)-match. Satan. Jag har försovit mig. Nåväl. Jag hinner i god tid till andra matchen. Vi är egentligen inte så bra på Katusähly, men vi gillar att tackla innebandy-fjollor. Totally värt 10 euro!



Efter sista matchen ( där jag blev utvisad) beger jag mig till lidl för att fynda billigt öl. Jag hittar en 24-pack för 17 euro! Ett sånt kap!
Glad i hågen hoppar jag in i Jimmys bastu för att börja korka. Det här blir nog en trevlig kväll!
Icke! Jag är fullare än Tony Adams inför en landskamp och det är drama till höger och vänster. Min telefon beslutar sig för att ge fan i att fungera och kvällen avrundas med en fotmarsch från svanens camping(!) iklädd en klänning.. I'm never drinking again!


Lördag. Linkken ringer och väcker mig igen. Jag har morkkis till max och mår illa. Han vill ha med mig på Jaro-match. Jaro förlorar och Linkken kommer på den briljanta idén att vi borde trösta oss med öl ikväll. Sagt och gjort. K-market nästa.
Vi sticker till Linkkens för att spela Nhl och dricka några kalla. Linkkens sambo Jenna bjuder på chips och hånar min öl-mage. En sådan dubbelmoral har jag sällan skådat. Nåväl, efter några matcher cyklar vi till Jimmys. Vi spenderar kvällen med sedvanlig guitar-hero, bastu och öl-spel. Ett sånt jävla enformigt liv jag har. Nu skall det dock bli andra bullar! Jag skall ansöka om pengar till min blogg från kulturfonden. Bara för att Ni, kära läsare, ska få något mer intressant att läsa om än mina bastukvällar vid Jimmys.


Till näst blir det Expedition Replotson. Jag hör till förhandsfavoriterna.
Utan mat i en hel helg. Hujedamig. Som tur vad får man ta med öl.
Läs om alla intriger, pakter och tävlingar, först, här på Juules Blogg!

2 kommentarer: