torsdag 16 juli 2009

Playan och Bonfire

Ujuj. Villafester och spontanfyllor är underskattade. Öl, bastu, korv och nakenband. Finsk sommar när den är som bäst.

Jag vaknar på tisdagsmorgonen av att jag har en fruktansvärd tandvärk. Öl-tanden är sjuk som aldrig förr. Jag upptäcker att det är beach-väder och ringer Jimmy, som har sovit 3-4 timmar efter gårdagens strapatser. Frisbeen är med och glada i hågen beger vi oss till Fäboda. Vädret är fantastiskt. Men inte på stranden. Inte en jävla kotte syns till och dimman ligger tät. Jimmy brister ut i gråt, lindar in sig i en handuk och sitter och skakar när jag och Suna gör det bästa utav situationen och slänger frisbee för att få upp värmen. Går inget vidare, man ser knappt handen framför sig. Vi ger upp. Vi hoppar in i bilen och styr kosan mot gamla hamn, där vädret är vackert, brudarna lättklädda och vattnet är varmt. En hel massa folk ansluter sig och nu känner jag att det är dags att övertala folket att tisdag är en fin dag för öl. Vi planerar att bygga en bonfire. Förslaget får ett ljummet mottagande. Karro är prytto, Robin är omöjlig och Dressi ska jobba. Fuckers.
Mölsä ringer och säger att bastun är varm vid Kälkkos villa ikväll. Kälkkos villa är känd för sin varma bastu och hårda havsbotten, vilket Jimmy hade fått uppleva för några sommrar sedan när han dök i. Nåväl, jag beger mig hemåt för att värva folk till kalaset. Det är Kälkkos födelsedag och jag har lovat honom en hel bil-last med snygga blondiner. Det är inga problem att få övertalat tjejerna när jag avslöjar att Kälkko är nejdens rikaste ungkarl. Karro byter tvärt bort sitt arbetsskift när hon får höra detta.


Efter fotbollsträningarna, där öltanden gjorde att jag inte var så koncentrerad, så begav vi oss till villan. Vi har hutlösa mängder med öl och sprit. Grillen värms upp, och ölen dricks i rask takt. Folket anländer efterhand. Blondinerna dyker upp och sneglar förväntasfullt på Kälkko.
Sunkken knycker korv av mig, Sebbe pussas med Moa och Janne är imponerad av den varma bastun. Bastun är verkligen exceptionellt varm, och tillochmed den ryktbare bastubadaren Mölsä börjar svettas lite. Vi slänger oss i sjön för att svalka oss. Vattnet är varmare än på franska rivieran och vi döper snabbt om stranden till "Playan" när vi ligger och plaskar.

Nu är det dags att bygga en brasa. Boy-scouten Janne är arkitekt. Jag tvingas hämta ved. Bittert. Brasan blir fin, och vi upptäcker snabbt att detta var en ypperlig idé. De svagaste har redan lämnat villan pga arbete och diverse andra medelmåttiga ursäkter. Vi sitter och snackar skit ända till soluppgången. Janne somnar i min famn. Good times, good times. Jag tvingas sova på golvet efter att Jimmy, något suspekt, vunnit mig i sten- sax- och påse. Jag tror han fuskade, men jag var för full för att bry mig. Jag knycker filten av Suna och krashar brevid Mölsäs säng. Han pratar i sömnen om Thailand. Ett par timmar senare väcker Kälkko oss. Drar av mig filten. Sadist. Jimmy- påtagligt sömdrucken och hungover- sätter sig i bilen för att ta hem oss. Jag är rädd.




På fredag bär det av till Ekenäs på en road-trip. Skall göra stan osäker, och träffa klasskompisar. It's gonna be awesome!

3 kommentarer:

  1. It was legendary!

    SvaraRadera
  2. Mäktot att ni komber ner ti ekenäs, ska sjölv ner ti på fridan å... tror int ekenäs nagang ha ve så osäker... :P

    SvaraRadera
  3. Ojoj, ja tror he blir värr än va ja had räkna me ti först ;)

    SvaraRadera